علت واریس در بارداری چیست؟ و درمان آن

شنبه 19 تير 1400
19:05
shimanami


بیماری واریس در اثر آسیب دیدن سیاهرگ ها ایجاد میشود. وقتی دریچه یکی سیاهرگ ها با مشکل مواجه میشود، به جای اینکه خون به قلب منتقل شود، در رگ ها جمع میشود و باعث متورم شدن یا گشاد شدن دیواره این رگ میشود.

با تعریف ساده تری می توان گفت: به متورم شدن (بزرگ شدن) یا پیچ خوردگی رگ ها واریس گفته میشود. این بیماری به صورت رگ های بنفش تیره یا آبی رنگ مشاهده میشود. بیشتر زنان در سه ماه آخر بارداری علائم این بیماری را تجربه می کنند.

علت واریس در بارداری

با توجه به اینکه بارداری شرایط جسمی و سبک زندگی فرد را متحول می کند، می تواند زمینه را برای ایجاد این بیماری فراهم کند. مهمترین علت های واریس در بارداری عبارتند از :

  • افزایش حجم خون در رگ ها و کاهش گردش خون در رگ های پایین تنه
  • ترشح حجم زیادی از هورمون های زنانه در بدن برای رشد جنین، این هورمون ها استحکام دیواره سیاهرگ ها را کاهش می دهد.
  • افزایش وزن، وزن بدن به خصوص در ناحیه شکم، فشار بسیار زیادی را به سیاهرگ ها وارد می کند و باعث تورم آنها خواهد شد.

بارداری های پیاپی و سابقه ابتلا به این بیماری در گذشته، می تواند خطر ابتلا به آن را افزایش دهد.

عوارض

واریس در بارداری ظاهری نازیبا ایجاد می کند. این شرایط می تواند باعث درد و خارش شود. اما مشکلی برای بارداری و زایمان ایجاد نمی کند. متورم شدن رگ های واژن یا همان واریس واژن تاثیری در زایمان طبیعی ندارد، و خطری ایجاد نمی کند. در ضمن معمولاً این بیماری پس از زایمان برطرف میشود.

اما واریس می تواند باعث آزار مادر باردار شده و در موارد شدیدتر باعث ایجاد لخته خون و یا زخم شود. در صورت بروز این چنین علائمی باید هر چه سریع تر با پزشک مشورت نمایید.

احتمال ایجاد لخته خونی بسیار کم است اما اگر این مشکل در محل واریس ایجاد شود، احتمالاً به رقیق سازی خون با دارو نیاز است. اگر لخته خون را بدون درمان رها کنید، ممکن است در بدن حرکت کرده و به ریه ها و سایر اعضای بدن برسد، این شرایط خطرناک بوده و حتی ممکن است باعث مرگ شود. بنابراین در صورت بروز هر یک علائم این بیماری با پزشک یا متخصص واریس مراجعه کنید.

تشخیص

تشخیص این بیماری شاید برای افرادی که اطلاعات کافی در این مورد ندارند، مشکل باشد. پس لازم است برای معاینه با پزشک مشورت نمایید.

تشخیص واریس هم شامل معاینه موضع درد می شود. یعنی ممکن است پزشک برای شناسایی علائم بیماری پاها، واژن و مقعد را مورد بررسی قرار دهد.

درمان واریس بارداری

برای واریس در بارداری و یا درمان این بیماری بعد از زایمان، لازم است از درمان های پزشکی کمک بگیرید.

گزینه های بسیاری برای درمان وجود دارد. انتخاب روش درمان بستگی به عوامل مختلفی دارد. به طور مثال اینکه واریس در کدام بخش بدن واقع شده و چقدر پیشرفت کرده و چه علائمی دارد؟ و یا شما در چه مرحله ای از بارداری قرار دارید. می تواند در تعیین روش درمان اثرگذار باشد. برخی از این گزینه های درمان عبارتند از :

  • لیزر واریس : بهترین روش سریع و قطعی برای درمان واریس های بارداری لیزر درمانی است که خانم های باردار می توانند به صورت سرپایی و در کمتر ازنیم ساعت آن را انجام دهند. با لیزر می توان واریس های مقعد (بواسیر)، واژن و پا و … بدون هیچ نوع عوارضی درمان کرد.

وب سایت ویرگول


برچسب ها: واریس , بارداری ,
[ بازدید : 39 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به شير دادن با سينه پروتز است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]